Paddeltur Husum – Sundsvall genom Höga Kusten

Husum och Sundsvall är kanske inte mest kända som vackra platser att starta paddlingar på. Men mellan de två orterna ligger världsarvet Höga Kusten som ett smycke. Jag gillar Höga Kusten, det är lätt att gilla Höga Kusten. Och med kajak kommer man lätt åt platser där få andra är.

Natt på Värnsingarna

Torsdag 18/7: Husum-Holmarna (9km)

Familjen släppte av mig på Husums Båtklubb. En fin liten båtklubb med en sjösättningsvänlig båtramp. Frun bjöd på pizza bakad på Trangia-köket som middag innan jag kastade loss.

Sökte mig utåt till Holmarna. Där såg jag inte längre Husums-fabriken och det kändes bra. Träffade ett par fiskare som tipsade om en övernattningsstuga. Jag tackade för tipset, men sade att jag föredrar klippor. De verkade inte förstå hur man kan gilla att bo på klippor.

Tältplatsen på Holmarna
Tältplatsen på Holmarna med stor utsikt.

Fredag 19/7: Holmarna-Värnsingarna (40km)

Öppnade ögonen tidigt på fredag. Hann inte mer än öppna dem så började det regna. Trynade i sovsäcken. Efter en timme slutade det regna och jag kunde fixa frukost. Dagens mål var att nå Värnsingarna, öster om Ulvöarna, som jag längtat efter att besöka.

Kvällsutsikt i stolen på Värnsingarna.

Paddlade via Skagsudde, Skeppsmalens fiskeläge, Grisslans fiskeläge, Vågön, Trysunda, Skrubban och sen ut till Värnsingarna. En fin tur där det hände saker för sinnet med jämna mellanrum. Dagen gick fort och plötsligt var jag framme.

Värnsingar hade jag tänkt besöka redan ifjol sommar. Av olika anledningar blev det inte av. Jag har spanat på öarna på satellitbilder. Blev trots det positivt överraskad då jag kom dit: En finfin plats att tälta på. Hoppas alla som besöker öarna är fortsatt noga med att inte lämna några spår efter sig.

Slöade och njöt hela seneftermiddagen och kvällen. Fy tusan vad skönt.

Underbara klippor på Värnsingarna

Lördag 20/7: Värnsingarna-Svenskär (87km)

Ännu en tidig morgon. Havet låg som en spegel. Det var en mäktig känsla att bryta vattenytan i tystnad. Passerade Ulvöhamns fiskeläge där de flesta sov.

Spegelblankt hav utanför Ulvöarna

Paddlade vidare mot Bönhamn där jag hade planerat in lunchstopp. Som tur var hade Bönhamns Brygga öppnat redan klockan nio, så det var bara att beställa mat och njuta.

Öl och räksmörgås i Bönhamn

Efter Bönhamn gick det lite snett. Det slutade med att jag paddlade totalt 87km under lördagen. Hade svårt att hitta en bra plats att slå läger på söder om Gaviksfjärden. Har letat där tidigare och det är lite svårt om man är kräsen. Slutade i alla fall med att jag passerade Härnösand och ut till Svenskär i inloppet till Södra Sundet. På Svenskär blev det nattvila.

Frågan är om jag kommer paddla 87km igen. Det gick rätt ”lätt” men sådär himla skojsigt var det inte de sista tre milen. Men intressant att ha gjort det. Tog i alla fall strax under elva timmar i paddlad tid.

Söndag 21/7: Svenskär-Spikarna (28km)

Sista dagen skulle jag till Spikarna/Sundsvall för att bli upplockade av familjen. 28km kändes pyttekort efter dagen innan. Var lite öm i skinnet i vänstra handen men hade inte ont någonstans. Tur! Var lite orolig för axlarna som har kunnat strula.

Tog en lunch på Flatskäret med bad och kaffe. Klipphängde tills det var dags att paddla in till Spikarna.

En skön drällardag som värdig avslutning på en trevlig tur.